Dopyt po slovenských potravinách rastie, v obchodoch ale chýbajú

Autor: Michal Feik | 31.7.2017 o 7:59 | Karma článku: 10,15 | Prečítané:  4747x

Takmer 60 percent spotrebiteľov považuje slovenské potraviny za kvalitnejšie ako zahraničné. Napriek tomu ich podiel v obchodoch je výrazne nižší. Prečo?

Čerstvosť a prísnejšia kontrola. Tieto dôvody podľa prieskumu agentúry A.K.O. najčastejšie motivujú ľudí kupovať slovenské potraviny. Realita je však taká, že napriek tomu ich v obchodoch v dostatočnej miere nedostať. Podľa iného prieskumu, od  agentúry GfK, je na pultoch obchodných sietí v priemere vystavených 37 % slovenských výrobkov. Prečo taký zásadný rozdiel?

Pôvod poklesu záujmu o domáce potraviny poklesol po revolúcii. Zrazu sa na pultoch obchodov objavil zahraničný tovar, ktorý bol kedysi nedostatkový. Rôznorodosti produktov a kvalitnému marketingu v perfektnom obale neboli naši producenti schopní dosť dobre konkurovať. Do toho sa primiešali silné zahraničné obchodné reťazce, ktoré neváhali rôznym spôsobom uprednostniť zahraničné produkty, vrátane nekalých obchodný praktík. Pokles záujmu o slovenské produkty priviedol do krachu mnohé farmy, ale aj spracovateľov. Nižšie tržby neumožňovali zase investovať do nových technológií v potravinárstve. Chýba tiež združovanie poľnohospodárov a potravinárov do odbytových družstiev a dobrý marketing. Naši farmári síce vedeli (a vedia) vyprodukovať kvalitné plodiny či mäso, smotanu si vo forme pridanej hodnoty (teda zisku) „zlízne“ spracovateľ v zahraničí.

Nuž a v neposlednom rade najviac ovplyvňuje spotrebiteľ. Nedostatočne sa zaujímame o to, čo kupujeme, a tak nám obchodníci predajú čokoľvek. Paradajky, ktoré nechutia. Jablká bez vitamínov. Mäso nadopované rastovými hormónmi. Cukrovinky plné éčok a konzervantov.

Dôvody na nákup domácich potravín sú úplne racionálne - z hľadiska ekonomiky aj zdravia. Kúpou domácich potravín podporujeme našich farmárov a spracovateľov. Výhodou tohto sektora je, že dokáže zvýšiť zamestnanosť aj v regiónoch s vysokou nezamestnanosťou a nižšou kvalifikáciou pracovnej sily. Množstvo dôvodov kupovať slovenské potraviny má aj samotný spotrebiteľ. Čerstvosť, ale aj prísnejšia kontrola na území Slovenska. Platí totiž jednoduché pravidlo, čím z väčšej diaľky musí potravina cestovať, tým je vyššia pravdepodobnosť, že je v nej viac konzervantov. Prípadne bol použitý technologický postup, ktorý potravinu „umŕtvuje“ a tak dlhšie vydrží.

„Slovenské potraviny máme plne pod kontrolou doslova od farmy až po regály v obchodoch. Vďaka tomu, že potraviny nemusia cestovať stovky kilometrov, sú aj čerstvejšie,“ Gabriela Matečná, ministerka pôdohospodárstva a rozvoja vidieka

Dlho zohrávala rozhodujúcu rolu u spotrebiteľa cena, ale už to neplatí. Spotrebiteľ už hľadá kvalitu a zaujíma sa o pôvod potravín. Len medzitým na pultoch domáce potraviny chýbajú.

Nastal čas, aby si slovenskí spotrebitelia začali v obchodoch pýtať kvalitné, čerstvé, ale aj bezpečné potraviny od overených producentov. Slovenské potraviny nevynímajúc. A keď takého tovaru niet, ozvať sa alebo jednoducho nekúpiť.

Inak to nepôjde.

(Autor pracuje na odbore komunikácie a marketingu Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka)

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Gašpar zdržuje. Kočnerovho policajta neriešia

Policajný prezident tvrdil, že požiadal o správu, aby mohol zakročiť.

SVET

Bývalý populista Fico nás zradil, znie z Poľska aj Maďarska

Fico o budúcnosti v jadre EÚ hovoril už na jar, médiá si to nevšimli.


Už ste čítali?