reklama

Dopyt po slovenských potravinách rastie, v obchodoch ale chýbajú

Takmer 60 percent spotrebiteľov považuje slovenské potraviny za kvalitnejšie ako zahraničné. Napriek tomu ich podiel v obchodoch je výrazne nižší. Prečo?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (6)

Čerstvosť a prísnejšia kontrola. Tieto dôvody podľa prieskumu agentúry A.K.O. najčastejšie motivujú ľudí kupovať slovenské potraviny. Realita je však taká, že napriek tomu ich v obchodoch v dostatočnej miere nedostať. Podľa iného prieskumu, od agentúry GfK, je na pultoch obchodných sietí v priemere vystavených 37 % slovenských výrobkov. Prečo taký zásadný rozdiel?

Pôvod poklesu záujmu o domáce potraviny poklesol po revolúcii. Zrazu sa na pultoch obchodov objavil zahraničný tovar, ktorý bol kedysi nedostatkový. Rôznorodosti produktov a kvalitnému marketingu v perfektnom obale neboli naši producenti schopní dosť dobre konkurovať. Do toho sa primiešali silné zahraničné obchodné reťazce, ktoré neváhali rôznym spôsobom uprednostniť zahraničné produkty, vrátane nekalých obchodný praktík. Pokles záujmu o slovenské produkty priviedol do krachu mnohé farmy, ale aj spracovateľov. Nižšie tržby neumožňovali zase investovať do nových technológií v potravinárstve. Chýba tiež združovanie poľnohospodárov a potravinárov do odbytových družstiev a dobrý marketing. Naši farmári síce vedeli (a vedia) vyprodukovať kvalitné plodiny či mäso, smotanu si vo forme pridanej hodnoty (teda zisku) „zlízne“ spracovateľ v zahraničí.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nuž a v neposlednom rade najviac ovplyvňuje spotrebiteľ. Nedostatočne sa zaujímame o to, čo kupujeme, a tak nám obchodníci predajú čokoľvek. Paradajky, ktoré nechutia. Jablká bez vitamínov. Mäso nadopované rastovými hormónmi. Cukrovinky plné éčok a konzervantov.

Dôvody na nákup domácich potravín sú úplne racionálne - z hľadiska ekonomiky aj zdravia. Kúpou domácich potravín podporujeme našich farmárov a spracovateľov. Výhodou tohto sektora je, že dokáže zvýšiť zamestnanosť aj v regiónoch s vysokou nezamestnanosťou a nižšou kvalifikáciou pracovnej sily. Množstvo dôvodov kupovať slovenské potraviny má aj samotný spotrebiteľ. Čerstvosť, ale aj prísnejšia kontrola na území Slovenska. Platí totiž jednoduché pravidlo, čím z väčšej diaľky musí potravina cestovať, tým je vyššia pravdepodobnosť, že je v nej viac konzervantov. Prípadne bol použitý technologický postup, ktorý potravinu „umŕtvuje“ a tak dlhšie vydrží.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

„Slovenské potraviny máme plne pod kontrolou doslova od farmy až po regály v obchodoch. Vďaka tomu, že potraviny nemusia cestovať stovky kilometrov, sú aj čerstvejšie,“ Gabriela Matečná, ministerka pôdohospodárstva a rozvoja vidieka

Dlho zohrávala rozhodujúcu rolu u spotrebiteľa cena, ale už to neplatí. Spotrebiteľ už hľadá kvalitu a zaujíma sa o pôvod potravín. Len medzitým na pultoch domáce potraviny chýbajú.

Nastal čas, aby si slovenskí spotrebitelia začali v obchodoch pýtať kvalitné, čerstvé, ale aj bezpečné potraviny od overených producentov. Slovenské potraviny nevynímajúc. A keď takého tovaru niet, ozvať sa alebo jednoducho nekúpiť.

Inak to nepôjde.

(Autor pracuje na odbore komunikácie a marketingu Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka)

Michal Feik

Michal Feik

Bloger 
  • Počet článkov:  88
  •  | 
  • Páči sa:  246x

Propagujem zdravý životný štýl od ekologickej dopravy až po zdravé potraviny. Chodím po svete s otvorenými očami, hľadám inšpirácie a snažím sa ich pretaviť do bežného života aj u nás. Venujem sa najmä komunikácii s médiami a marketingu. Zoznam autorových rubrík:  Zdravé potravinyKultúraCyklodopravaŽivotné prostredieDopravaNázoryCestovanieSamosprávaSpoločnosť

Prémioví blogeri

Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu