Dopyt po slovenských potravinách rastie, v obchodoch ale chýbajú

Autor: Michal Feik | 31.7.2017 o 7:59 | Karma článku: 10,17 | Prečítané:  5092x

Takmer 60 percent spotrebiteľov považuje slovenské potraviny za kvalitnejšie ako zahraničné. Napriek tomu ich podiel v obchodoch je výrazne nižší. Prečo?

Čerstvosť a prísnejšia kontrola. Tieto dôvody podľa prieskumu agentúry A.K.O. najčastejšie motivujú ľudí kupovať slovenské potraviny. Realita je však taká, že napriek tomu ich v obchodoch v dostatočnej miere nedostať. Podľa iného prieskumu, od  agentúry GfK, je na pultoch obchodných sietí v priemere vystavených 37 % slovenských výrobkov. Prečo taký zásadný rozdiel?

Pôvod poklesu záujmu o domáce potraviny poklesol po revolúcii. Zrazu sa na pultoch obchodov objavil zahraničný tovar, ktorý bol kedysi nedostatkový. Rôznorodosti produktov a kvalitnému marketingu v perfektnom obale neboli naši producenti schopní dosť dobre konkurovať. Do toho sa primiešali silné zahraničné obchodné reťazce, ktoré neváhali rôznym spôsobom uprednostniť zahraničné produkty, vrátane nekalých obchodný praktík. Pokles záujmu o slovenské produkty priviedol do krachu mnohé farmy, ale aj spracovateľov. Nižšie tržby neumožňovali zase investovať do nových technológií v potravinárstve. Chýba tiež združovanie poľnohospodárov a potravinárov do odbytových družstiev a dobrý marketing. Naši farmári síce vedeli (a vedia) vyprodukovať kvalitné plodiny či mäso, smotanu si vo forme pridanej hodnoty (teda zisku) „zlízne“ spracovateľ v zahraničí.

Nuž a v neposlednom rade najviac ovplyvňuje spotrebiteľ. Nedostatočne sa zaujímame o to, čo kupujeme, a tak nám obchodníci predajú čokoľvek. Paradajky, ktoré nechutia. Jablká bez vitamínov. Mäso nadopované rastovými hormónmi. Cukrovinky plné éčok a konzervantov.

Dôvody na nákup domácich potravín sú úplne racionálne - z hľadiska ekonomiky aj zdravia. Kúpou domácich potravín podporujeme našich farmárov a spracovateľov. Výhodou tohto sektora je, že dokáže zvýšiť zamestnanosť aj v regiónoch s vysokou nezamestnanosťou a nižšou kvalifikáciou pracovnej sily. Množstvo dôvodov kupovať slovenské potraviny má aj samotný spotrebiteľ. Čerstvosť, ale aj prísnejšia kontrola na území Slovenska. Platí totiž jednoduché pravidlo, čím z väčšej diaľky musí potravina cestovať, tým je vyššia pravdepodobnosť, že je v nej viac konzervantov. Prípadne bol použitý technologický postup, ktorý potravinu „umŕtvuje“ a tak dlhšie vydrží.

„Slovenské potraviny máme plne pod kontrolou doslova od farmy až po regály v obchodoch. Vďaka tomu, že potraviny nemusia cestovať stovky kilometrov, sú aj čerstvejšie,“ Gabriela Matečná, ministerka pôdohospodárstva a rozvoja vidieka

Dlho zohrávala rozhodujúcu rolu u spotrebiteľa cena, ale už to neplatí. Spotrebiteľ už hľadá kvalitu a zaujíma sa o pôvod potravín. Len medzitým na pultoch domáce potraviny chýbajú.

Nastal čas, aby si slovenskí spotrebitelia začali v obchodoch pýtať kvalitné, čerstvé, ale aj bezpečné potraviny od overených producentov. Slovenské potraviny nevynímajúc. A keď takého tovaru niet, ozvať sa alebo jednoducho nekúpiť.

Inak to nepôjde.

(Autor pracuje na odbore komunikácie a marketingu Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka)

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Tlmočníčka pre nepočujúcich: O posunku, ako ukázať Matoviča, rozhodli lajky

Barbara Randušková tlmočí nepočujúcim premiérove tlačovky.

Rozprávky SME

Traja bratia a tri princezny (číta Robert Roth)

Klasické rozprávky (nielen) pre vaše deti.

Nové články môžete na SME.sk teraz čítať prvú hodinu zadarmo

Prémiový obsah SME.sk môžete teraz čítať aj bez predplatného.


Už ste čítali?