reklama

Prečo potrebuje Bratislava poriadok v parkovaní

Bratislava je jediné hlavné mesto, ktoré nemá prijaté parkovacie pravidlá. Výsledkom je chaos a parkovanie áut prakticky kdekoľvek. Na prijatie pravidiel doteraz chýbala najmä odvaha.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (164)

Pohľad do ulíc Bratislavy v bežný pracovný deň spôsobuje rozpaky. Autami sme si zaplnili pomaly všetky možné aj nemožné plochy. Parkuje sa na chodníkoch, v neprehľadných križovatkách, na zastávkach MHD, v peších zónach, v BUS pruhoch, ba dokonca výnimkou nie je ani státie na zeleni alebo v parkoch. Verejný priestor obsadili autá. To všetko na úkor chodcov, cyklistov, zelene či verejnej dopravy. Na úkor človeka a našej kvality života.

Za ostatných 25 rokov sme si zvykli, že auto je výdobytkom. Deklaruje sociálny status. Veď kto by chcel vyzerať ako nejaká „socka“, aby sa musel tlačiť v MHD-čke? Ak by sa dalo, autom chodíme z obývačky rovno do kancelárie. Preto radi parkujeme čo najbližšie ku dverám, je to jedno či na chodníku, na tráve alebo v kvetinovom záhone. Hlavne, že je to zadarmo.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

A kde mám zaparkovať?

Rozmachom individuálneho automobilizmu, ktorý za posledné roky zažíva Bratislava, prešli aj mnohé iné európske či americké metropoly. Pochopili však, že budovanie širokých diaľnic a obrovských parkovacích plôch nikam nevedie. Preto sa sústredili najmä na podporu verejnej či cyklistickej dopravy. 

Prvým problémom je parkovanie na chodníkoch. Cestný zákon, ktorý umožňuje celoplošné parkovanie na chodníkoch ak pri aute ostane 1,5 metra spôsobil, že NIKTO nie je schopný garantovať dodržiavanie tohto nariadenia. Polícia je buď bezmocná, rezignovaná alebo nevidomá. Väčšinou jedno, druhé aj tretie naraz. Tento chaos vyhovuje azda len odťahovkám, ktoré si na nelegálnom parkovaní robia biznis. To však nerieši problém. Hanbím sa za našu ignoráciu najmä vtedy, keď vidím mamičku s kočíkom, ako musí ísť s dieťaťom po ceste pretože na celú šírku chodníka parkuje nejaký intelektuál. Len si potreboval niečo vybaviť na chvíľu v banke alebo na úrade. Mrazí ma keď vidím vozíčkara, ako sa vyhýba autám v oparkovaných križovatkách, pretože priechod pre chodcov je zablokovaný vozidlami. Odpoveď šoférov je väčšinou tá istá: A kde mám zaparkovať?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Druhým problémom je, že mnohí z nás neváhajú zaplatiť za kúpu auta 12-15 tisíc eur (rovnakú sumu dáme na pohonné hmoty a servis), ale dve eurá za parkovanie považujeme za zdieranie. Takže parkujeme zadarmo. KADE-TADE. Tento bezbrehý princíp potom logicky láka cestovať do centra autom. Lenže to zároveň spôsobuje čoraz väčšie a väčšie dopravné kolóny. A tak nepriamo vďaka chaosu a neregulovanému parkovaniu zbytočne strácame desiatky minút v zápchach. Najhoršie, že parkovacie miesto nevieme nájsť dokonca ani vtedy, keď by sme s radosťou zaplatili, len keby bolo kde.

Tretím problémom sú neexistujúce jasné pravidlá. Inak povedané chýba nám parkovacia politika. Tá je zavedená nielenže v každom modernom európskom meste, ale aj v takých mestách ako sú Žilina, Martin či Liptovský Mikuláš. Lenže v Bratislave pred voľbami politici podľahli tlaku občanov a sľubovali najmä VIAC parkovacích miest. Nuž, len zabudli povedať, kde ich vybudovať. Spílime stromy, zabetónujeme trávniky, zrušíme chodníky alebo športoviská? Poctivý a zodpovedný politik by sa mal teraz postaviť pred občanov a povedať im: „Parkovacie miesta sa minuli, viac ich už nebude“. Pretože okrem viac ako 200 tisíc bratislavských áut parkuje v našich mestských častiach ďalších 100 až 200 tisíc cezpoľných. Neexistuje žiadne iné riešenie ako uprednostnenie rezidentov, zavedenie jasných pravidiel pravidlá ale aj regulácia formou spoplatnenia. Či sa nám to páči alebo nie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Štvrtým problémom je, že autá nám ubrali verejný priestor, zeleň, bezpečie. Nechceli by sme namiesto áut radšej pešie zóny, parky, lavičky, fontány a ihriská?

Nuž a v neposlednom rade, piatym problémom je, že sa pripravujeme o milióny eur (ak nie desiatky miliónov), ktoré by mohli slúžiť na zvýšenie čistoty, lepšiu MHD, viac cyklotrás, krajšie parky alebo lepšie mestské služby.

V septembri 2012 schválilo Mestské zastupiteľstvo Dopravnú politiku parkovania. Tá hovorí o systéme rezidentského parkovania, preferencii krátkodobého parkovania, zrušení vyhradeného parkovania či jednotného zúčtovania. V marci 2014, keď prišlo na lámanie chleba a bolo treba schváliť vykonávacie predpisy, väčšina poslancov sa zľakla. Zo súčasných poslancov boli PROTI napríklad dnešní viceprimátori Černý a Kolek, starosta Ružinova Pekár, prednosta Karlovej Vsi Hrčka, členka mestskej komisie dopravy Tvrdá, bývalá námestníčka Kimmerlingová, ale aj poslankyňa za Staré mesto Černá, kde je problém najvypuklejší.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vtedy bolo pred voľbami a zastupitelia nenašli odvahu (každý s iným argumentom). Teraz je po voľbách a Bratislava potrebuje čím skôr dobré parkovacie pravidlá. Nebude to síce populárne rozhodovanie, ale určite odvážne a zodpovedné. Na konci dňa však zistíme, že pravidlá prospejú všetkým.

(Autor je členom občianskej iniciatívy Bratislava INAK a v rokoch 2011-2014 bol poradcom primátora Bratislavy)

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Michal Feik

Michal Feik

Bloger 
  • Počet článkov:  88
  •  | 
  • Páči sa:  246x

Propagujem zdravý životný štýl od ekologickej dopravy až po zdravé potraviny. Chodím po svete s otvorenými očami, hľadám inšpirácie a snažím sa ich pretaviť do bežného života aj u nás. Venujem sa najmä komunikácii s médiami a marketingu. Zoznam autorových rubrík:  Zdravé potravinyKultúraCyklodopravaŽivotné prostredieDopravaNázoryCestovanieSamosprávaSpoločnosť

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu