Cyklotrasy v Bratislave

Autor: Michal Feik | 5.11.2014 o 11:58 | Karma článku: 5,35 | Prečítané:  1687x

Po dvadsiatich rokoch podpory individuálnej automobilovej dopravy v Bratislave nastal v roku 2011 obrat v prospech cyklodopravy. Aké cyklotrasy pribudli v Bratislave v rokoch 2011-2014?

Cyklistická doprava v Bratislave bola v predchádzajúcich dvadsiatich rokoch akoby odsúvaná na vedľajšiu koľaj. Využívanie bicykla sa zužovalo takmer výlučne na rekreačné účely a takto boli aj v minulosti budované cyklotrasy. V Bratislave chýbali mestské cyklotrasy, ktoré by mohli obyvatelia používať aj na denno-denné cestovanie napríklad do práce, do školy či za kultúrou.

Pritom bicykel je do mesta úplne ideálny dopravný prostriedok. Nemusí stáť v zápchach, ľahko s ním zaparkujete, nezaberá veľa priestoru, je ekologický, nehlučný, nepotrebujete doň tankovať benzín a navyše zlepšuje zdravie. Podľa všetkých našich meraní je to najrýchlejší spôsob dopravy v meste na vzdialenosti do päť kilometrov. Práve preto aj preto má zmysel podporovať cyklistiku ako rovnocenný spôsob dopravy v meste voči autám, ale aj MHD.

Po dvadsiatich rokoch podpory individuálnej automobilovej dopravy v Bratislave, nastal v roku 2011 obrat. Primátor a poslanci mestského zastupiteľstva sa zhodli na zásadnom navýšení prostriedkov na rozvoj cyklistickej infraštruktúry a pôvodnú sumu 31,5 tisíca v roku 2011 zvýšili na 776 tisíc v roku 2013. Aké cyklistické projekty sa podarilo v meste zrealizovať?

Viedenská cesta

Približne kilometrová nová cyklotrasa na medzinárodnej trase Eurovelo 6. Vznikla ako jednoduché a finančne nenáročné riešenie na existujúcej vozovke a tým sa doplnil posledný chýbajúci úsek Eurovelo 6 na území mesta. V letných mesiacoch prejde na Viedenskej ceste viac cyklistov ako áut. Súčasťou projektu bolo aj odstránenie nelegálneho parkovania.

Pribinova ulica

Nová cyklotrasa spojila obchodné centrum Eurovea s križovatkou cyklotrás pri moste Apollo. Odtiaľto vedú cyklotrasy smerom k Prístavnému mostu, ale aj na druhú stranu Dunaja či na Košickú ulicu. Riešenie obsahuje aj riešenia pre chodcov, bezbariérové priechody, zónu bez parkovania na chodníkoch a poriadok v parkovaní.

Prístavná ulica

Vybudovanie nového priechodu pre cyklistov umožnilo komfortné spojenie mostu Apollo s Prístavným mostom v mestskej časti Ružinov. Súčasťou riešenia boli aj lokálnej oprava povrchu a obnova značenia. Cyklopriechody sú dôležitou súčasťou budovania cyklistickej infraštruktúry a často sa na ne zabúda.

Slovnaftská - Malý Dunaj

Nová cyklotrasa, ktorá sa nachádza na trase Prístavný most - Malý Dunaj. Je to obľúbená cykloturistická trasa, ale aj spojnica Vrakune a Podunajských Biskupíc s centrom. Vybudovaním viacerých úsekov tak vzniklad súvislá približne 8 kilometrová cyklotrasa. Projekt bol financovaný Nadáciou Poštovej banky.

Vlčie hrdlo

Odbočka smerom k Zimnému prístavu a medzinárodnej dunajskej cyklotrase bola vybudovaná v roku 2012. Projekt bol financovaný Nadáciou Poštovej banky.

Podunajské Biskupice - Vrakuňa

Kompletná rekonštrukcia existujúcej cyklotrasy, ktorá spája mestské časti Vrakuňa a Podunajské Biskupice. Dĺžka 900 metrov.

Obchvat Prístavného mosta

Dôležitý cyklistický projekt, ktorý umožnil bezpečný prejazd cyklistov od Slovnaftskej ulice smerom na Bajkalskú. Cyklisti tak už nemusia križovať frekventovanú Bajkalskú ulicu. Projekt realizovanala mestská časť Ružinov. 

Košická

Cyklopruh na Košickej ulici spája Dulovo nám. s križovatkou Mlynské Nivy. Ide o prvé riešenie v Bratislave, kde vznikol vyhradený jazdný pruh pre cyklistov.

Špitálska

Ide o prvý projekt v Bratislave, ktorý využil nový zákon o cestnej premávke a príslušné vyhlášky, kde sa umožnila používať značka tzv. cyklo-piktokoridoru. Takéto riešenie sa používa tam, kde šírkové parametre uličného priestoru neumožňujú vybudovať samostnatnú cyklotrasu. Vodičov nabádajú jazdiť ďalej od pravého okraja vozovky a vytvárajú tak bezpečný priestor pre cyklistov.

Rusovce - Čunovo - Bezenye - Rajka

Medzinárodný projekt, ktorý spojil štyri pohraničné obce novými cyklotrasami. Projekt bol financovaný z prostriedkov Európskej únie.

Chorvátske rameno

Rekonštrukcia cyklotrasy na úseku Tematínska - Antolská, kde sa predtým nachádzal rozbitý betón. Súčasťou riešenia je zákaz parkovania vozidiel na trase ako aj obmedzenie vjazdu áut k Veľkému Draždiaku. Vďaka tomuto projektu vznikol bezpečný priestor pre cyklistov, ale aj chodcov.

 

Lafranconi

Riešenie úseku od mostu Lafranconi po FTVŠ. Spojenie medzi FTVŠ a Riverparkom dosiaľ nebolo realizované, keďže pozemky nie sú vo vlastníctve mesta. Cyklotrasa na chýbajúcom úseku bude realizovaná v rámci rekonštrukcie nábrežia.

 

Dvořákovo nábrežie

Obnova značenia medzi Riverparkom a mostom SNP. Po rekonštrukcii povrchu bude cyklotrasa viesť v jednej časti komunikácie (aktuálne je vedená stredom chodníka).

 

Bajkalská

Rekonštrukcia existujúcej trasy medzi Prievozskou a Ružinovskou. Okrem lokálnych opráv riešenie spočívalo vo vytvorení bezbariérových priechodov pre cyklistov, rozšírenie priechodov pre chodcov a obnova zvislého značenia. Trasa je vedená ako zmiešaný pohyb pre cyklistov a chodcov.

 

Jurava

Spojnica Rača - Sv. Jur a Vajnory. Približne 28 kilometrov cyklotrás tvorí základ tzv. nultého cyklistického okruhu Bratislavy. Projekt bol financovaný z prostriedkov Operačného programu Bratislavský kraj.

 

Májkova

Spojnica cyklotrás Špitálska - Blumentálska. Riešenie jazdy cyklistov v protismere paralelne k Májkovej ulici. Riešenie obsahovalo zmenu parkovacích miest za trávnik, presun parkovacích miest a vybudovanie bezbariérových priechodov pre cyklistov a chodcov.

 

Medená

Prvá oficiálna cyklistická protismerka v centre. Takéto riešenie sa používa vo svete úplne bežne v takých jednosmerných uliciach, kde šírkové parametre umožňujú vjazd cyklistov. Na začiatku ulice značka upozorňuje vodičov, že môžu stretnúť cyklistov v protismere.

 

Cyklomost slobody

Cyklomost vedie ponad rieku Morava, ktorý spája slovenský a rakúsky breh a vytvára tak prepojenie už existujúcich cyklotrás. Projekt vznikol v rámci Programu cezhraničnej spolupráce Slovenská republika – Rakúsko 2007-2013. Partneri v projekte boli Dolné Rakúsko, Bratislavský samosprávny kraj, bratislavská mestská časť Devínska Nová Ves a Hlavné mesto SR Bratislava. Projekt bol financovaný z fondov Európskej únie.

 

Cyklistické značenie

Dôležitou súčasťou siete cyklotrás je aj navigácia a smerovníky pre cyklistov. Nová legislatíva umožnila aj takéto dopravné značenie a tak sme ho začali osádzať aj v Bratislave.

 

Cyklostojany

Parkovanie bicyklov je pre rozvoj cyklodopravy rovnako dôležité ako budovanie cyklotrás. Výhodou bicyklov je, že na jedno parkovacie miesto pre autá sa vojde až 8 bicyklov. V Bratislave za posledné tri roky pribudlo približne 200 cyklostojanov.

Ďalšie zrealizované cyklistické projekty: cyklopiktokoridor Devínska cesta, Aušpic - Lafranconi (oprava povrchu), Umelka (rozšírenie chodníka, zóna bez áut na chodníkoch), Obchodná - Blumentálska (cyklopiktokoridor), prvý historický okruh (prvá etapa).

Spolu v Bratislave za uplynulé tri roky pribudlo 43.5 kilometrov cyklotrás (vrátane Juravy), 1.25 km cyklopruhov, 7.6 km cyklopiktokoridorov, 8.1 km opravených cyklotrás a 9.2 km obnoveného značenia.

Mestské zastupiteľstvo dňa 25.9. schválilo dôležitý strategický dokument rozvoja cyklistickej a pešej dopravy. Dokument je podkladom pre spustenie procesu obstarávania územného generelu cyklistickej a pešej dopravy ako osobitného územno-plánovaciemu dokumentu. Kompletný materiál možno nájsť tu:
http://www.bratislava.sk/MsZ/Archiv/MsZ_14_09_25/58_Zasady_rozvoja_cyklistickej_a_pesej_dopravy.pdf

A ešte bonus na záver: Hlavné mesto v spolupráci s UNDP/GEF, Bratislava Tourist Board a Cyklokoalíciou spustilo novú mobilnú aj webovú aplikáciu na plánovanie cyklotrás v Bratislave. Aplikáciu pre iPhone aj Android si môžete stiahnuť tu: http://bratislava.cyklotrasy.sk

Tou najdôležitejšou správou je, že cyklodoprava naberá na popularite a cyklistov pribúda. Často krát sa totiž stretávame s argumentom, že budujeme cyklotrasy, po ktorých nemá kto jazdiť. Netreba sa báť. Platí totiž pravidlo, že keď vybudujeme cyklotrasy, cyklisti prídu. A že je tomu tak, sa presviedčame denno-denne na novo vybudovaných cyklostrasách.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Van der Bellen nevyhral, to len populizmus porazil sám seba

Miloš Zeman sa tešil predčasne. Ukazuje sa, že víťazstvá radikálov či populistov nie sú ani v dnešnej dobe samozrejmosťou.

KOMENTÁRE

Renzi dal sám sebe mat. Dostala ho aj Európa?

Taliansky výsledok je politicky nepomerne ďalekonosnejší než rakúsky.

SVET

Taliansky premiér Renzi po prehre v referende podá demisiu

Hlasovanie zaznamenalo vysokú účasť.


Už ste čítali?