Aké cyklotrasy pribudli v Bratislave v roku 2013

Autor: Michal Feik | 3.3.2014 o 12:12 | Karma článku: 6,31 | Prečítané:  1123x

V minulom roku sa zrealizovalo v Bratislave deväť cyklistických projektov a na realizáciu je pripravených ďalších jedenásť úsekov. Pribudli aj desiatky cyklostojanov. Dobrou správou je, že počet cyklistov v porovnaní s rokom 2012 vzrástol o polovicu.

Bratislava bola uplynulých dvadsať rokov najmä pro-automobilistická. Vďaka tomu stúpol počet používateľov áut z dvadsať na päťdesiat percent. Aké to má dôsledky, vidíme dnes všetci – zápchy, nedostatok parkovacích miest, hluk, prach, znečistenie ovzdušia. Hlavné mesto Slovenska smutne boduje v rebríčkoch európskych miest s vysokým hlukom a množstvom prachu z dopravy. Jedným z riešení je aj cyklodoprava - a to nielen za účelom turistiky, ale aj do práce, školy, za nákupmi či zábavou.

Doprava na bicykli sa stáva v poslednej dobe čoraz populárnejšia najmä preto, že bicyklovanie má oproti automobilovej alebo verejnej doprave množstvo výhod: nulové náklady na prepravu, nízke náklady na kúpu dopravného prostriedku, jednoduché parkovanie a ešte navyše je to aj prospešné pre zdravie.

V roku 2013 pribudli v Bratislave tieto cyklotrasy a opatrenia pre cyklistov:

Špitálska ulica – cyklopruhy a cyklopiktogramy priamo v centre mesta okolo Kamenného námestia až po Americké námestie. Tento projekt sa začal realizovať už v roku 2012, v roku 2013 bol kompletne dokončený. Ide o riešenie, ktoré sa doteraz v Bratislave (ale ani na Slovensku) nepoužívalo. Použitých bolo množstvo noviniek – vodorovné značenie vo forme termoplastov, zelené podfarbenie križovaní, cyklopiktokoridory, predradené pruhy na križovatkách aj nepriame odbočenie vľavo.

Cyklotrasa Špitálska Cyklotrasa Špitálska

Historický okruh – na vonkajšom kraji historického centra pribudlo množstvo opatrení pre cyklistov. Aj keď ešte stále nejde o celistvý okruh, keďže mesto nedostalo súhlas dotknutých strán, ale cieľom je postupne urobiť cyklotrasu pre tých, ktorí prichádzajú do centra z mestských častí.

Chorvátske rameno (Tematínska – Antolská) – na tomto úseku bol vymenený asfalt, pribudli obrubníky, dopravné značenie a rovnako sa lokálne opravili výtlky až po Bosákovu ulicu. Cyklotrasa popri Chorvátskom ramene sa týmto stala oveľa komfortnejšia. Ostáva ešte vyriešiť vjazd vozidiel pri Oáze, križovanie cyklotrasy na Rusovskej ceste a napojenie na cyklotrasu na hrádzi.

Cyklotrasa Chorvátske rameno Cyklotrasa Chorvátske rameno Cyklotrasa Chorvátske rameno

Podunajské Biskupice – Vrakuňa – kompletná rekonštrukcia cyklotrasy spájajúce dve mestské časti. Po realizácii úseku Orenburská – Trojičné nám. Budú môcť cyklisti prejsť z centra mestskej časti až k Malému Dunaju.

Cyklotrasa Podunajské Biskupice - Vrakuňa Značenie

Obchodná – Blumentálska – Cyklotrasa, ktorá smeruje od centra až po bývalú konskú železnicu na konci Blumentálskej ulice. Postupom času bude smerovať až do Rače. Išlo o kombináciu cyklopruhov a cyklopiktogramov.

Májkova – krátky, ale o to významnejší úsek, spájajúci cyklotrasy z Blumentálskej na Špitálsku. V rámci tohto projektu vznikli aj bezbariérové priechody pre chodcov a namiesto parkovací miest pre autá pribudol trávnik (počet parkovaích miest sa pritom nemenil).

Cyklotrasa Májkova Cyklotrasa Májkova

Prístavná – Prístavný most – realizácia chýbajúceho priechodu pre cyklistov stavebnými úpravami a lokálne opravy asi 500-metrového úseku. Cyklotrasa od mostu Apollo až po Prístavný most je týmto celistvá.

Cyklotrasa Pristavná Cyklotrasa Pristavná

Bajkalská (Mlynské Nivy – Trenčianska) – oprava prepadnutého cyklochodníka, realizácia bezberiérových nájazdov a obnova zvislého značenia. Tento rok pribudne ešte farebné vyznačenie cyklopriechodov.

Cyklotrasa Bajkalská ulica Cyklotrasa Bajkalská ulica

Umelka – rozšírenie chodníka pri Umelke, realizácia bezbariérového priechodu pre chodcov ako predpríprava cyklotrasy od Starého mosta po most Apollo okolo Eurovei na Pribinovej ulici, ktoré by sa mali realizovať tento rok.

Cyklostojany – v priebehu dvoch rokoch boli osadené cyklostojany na približne 90 lokalitách v historickom a širšom centre. Zaparkovať bicykle tak možno komfortnejšie a relatívne bezpečnejšie. Stavili sme na konštrukciu typu U (vhodná pre zamknutie rámu) a jednotný dizajn s logom Bratislavy.

03072013262.jpg Cyklostojan

Dôležitou časťou podpory cyklodopravy je aj projektová príprava. V roku 2013 sme obstarali tieto projektové dokumentácie a štúdie:

  • Trenčianska – oprava existujúcej cyklotrasy, ktorá dnes končí zábradlím (realizácia je plánovaná v roku 2014)
  • Pribinova ul. - (Umelka – Eurovea – SND – most Apollo), realizácia 2014
  • Devínska cesta - súťaž návrhov (realizácia prvej etapy 2014 alebo 2015)
  • Devínska Nová Ves - Lamač - (Dúbravka) - (Záhorská Bystrica) – štúdia (príprava úseku ČOV – Mláka na realizáciu v roku 2014)
  • Račianska radiála (ŽST Vinohrady - Daňový úrad) - bodové opatrenia
  • Fajnorovo nábr. - Gondova (nezískali sme súhlas Krajského dopravného inšpektorátu)
  • Slovnaftská radiála (Zátišie - Tomášikova – Prievozská) - štúdia
  • Starohájska - štúdia
  • Jarovce - prepojenie mestskej časti s hrádzou, štúdia
  • Alstrova - Pekná cesta – štúdia, skúmanie majetkovo-právnych vzťahov
  • Košická – Miletičova – zamietnutné Krajským dopravným inšpektorátom


O tom, aké budú priority na rok 2014, bude rozhodovať Mestské zastupiteľstvo vo štvrtok 6.3.2014. Návrh materiálu je možné nájsť tu: http://bratislava.sk/MsZ/Archiv/MsZ_14_03_06/02_Cyklodoprava_priority.pdf

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Van der Bellen nevyhral, to len populizmus porazil sám seba

Miloš Zeman sa tešil predčasne. Ukazuje sa, že víťazstvá radikálov či populistov nie sú ani v dnešnej dobe samozrejmosťou.

KOMENTÁRE

Renzi dal sám sebe mat. Dostala ho aj Európa?

Taliansky výsledok je politicky nepomerne ďalekonosnejší než rakúsky.

SVET

Taliansky premiér Renzi po prehre v referende podá demisiu

Hlasovanie zaznamenalo vysokú účasť.


Už ste čítali?