Cyklotrasa na Devínskej ceste bližšie k realite

Autor: Michal Feik | 8.10.2013 o 9:09 | Karma článku: 8,25 | Prečítané:  1981x

Otvorením cyklomosta slobody medzi Schlosshofom a Devínskou Novou Vsou vzrástlo aj množstvo cyklistov, ktorí pedálujú medzi Devínom a Karlovou Vsou. Na šesťkilometrovom úseku popri Devínskej ceste však stále chýba bezpečná cyklotrasa. Všetky pokusy o jej realizáciu doteraz stroskotali - či už pre nadnesené plány, nedostatok financií alebo pre nesúhlas s vedením trasy cez ostrov Sihoť. Dnes je však na stole realistické riešenie. Hlavné mesto vyhodnotilo urbanisticko-architektonickú súťaž návrhov.

V súčasnosti sa úseku medzi Devínom a Karlovou Vsou nachádza cestná komunikácia, ktorá je vo významnej miere využívaná individuálnou automobilovou dopravou (najmä ako spojnica mestských častí Devín a Devínska Nová Ves s centrom Bratislavy). Zároveň je táto komunikácia trasou pre medzinárodnú cyklistickú trasu Eurovelo 13, kadiaľ jazdí (najmä v lete) veľké množstvo cyklistov. Komunikácia je úzka, prakticky po celej trase sa nenachádza krajnica.

V roku 2012 Hlavné mesto Bratislavy pre zvýšenie bezpečnosti realizovalo projekt dočasných opatrení, ktorých súčasťou bolo osadenie radaru, namaľovanie cyklopiktogramov a osadenie zvislého dopravného značenia, ktoré majú vodičov upozorniť na zvýšený pohyb cyklistov.

Stavanie vzdušných zámkov

Plánovanú výstavbu cyklistického chodníka komplikuje niekoľko faktorov: relatívne úzky priestor pre rozširovanie cesty (na jednej strane skalné bralá, na druhej strane blízkosť Karloveského ramena), domy nachádzajúce sa v blízkosti cesty a majetko-právne vzťahy.

Pôvodný návrh z minulosti počítal s vedením cyklotrasy popri existujúcej komunikácii prevažne na konzolách. Odhadované náklady na toto riešenie dosiahli takmer 6 miliónov eur. Aj preto sa začalo ozývať čoraz viac hlasov o sprístupnenie ostrova Sihoť pre cyklistov. Tento návrh bol napokon pre nesúhlas Bratislavskej vodárenskej spoločnosti, ochranárov ako aj väčšiny poslancov Mestského zastupiteľstva zamietnutý. Realizácia sa tak opäť odložila na neurčito.

Návrat do reality

Nájsť skutočne reálne riešenie (po technickej, priestorovej aj finančnej stránke) bolo úlohou urbanisticko-architektonickej súťaže, ktorú iniciovalo hlavné mesto SR Bratislavy v spolupráci s Komisiou mesta pre cyklistickú a pešiu dopravu. Anonymná súťaž bola vyhlásená 20. júla s uzávierkou 20. septembra. Porota dňa 2. októbra vybrala víťazný návrh, ktorý predložila firma Dopravoprojekt, a.s. Predkladateľ rozdelil projekt na sedem logických celkov, ktoré možno samostatne realizovať po častiach. Predpokladané investičné náklady sú 1,055 mil. eur, čo je v porovnaní s predchádzajúcim maximalistickým riešením za 5,5 milióna eur zásadný rozdiel. Návrh vedenia cyklotrasy vo veľkej miere využíva existujúce lokálne komunikácie aj poľné cesty. Využitím jestvujúcich ciest pozdĺž Devínskej cesty v dĺžke viac ako dva kilometre z celkovej dĺžky 5 kilometrov sa minimalizuje výška investičných nákladov na konštrukcie a terénne úpravy cyklotrasy.

Km

Dĺžka

Názov úseku

Popis riešenia

Náklady

0,0 - 0,77

770 m

Mokrý les

na konzole a čiastočne po teréne nad ramenom Dunaja popri Devínskej ceste

420 tis.

0,77 – 1,4

625 m

Gronáre

vedená vo voľnej krajine v trase autami vyjazdenej poľnej cesty

98,5 tis.

1,4 – 2,01

611 m

Skalnaté

vedená popri kameňolome v pridruženom dopravnom priestore

74 tis.

2,01 – 3,03

1018 m

Tieňava

napojí sa na starú cestu, bude viesť okolo domov a chát a  ďalej po svahu cez les

62 tis.

3,03 – 4,07

1045 m

Záhrady

bude vedená v pridruženom dopravnom priestore, medzi Devínskou cestou a cyklotrasou bude zelený pás a verejné osvetlenie

126 tis.

4,07 – 4,35

280 m

Ostrov

bude v súbehu s cestou vedená na konzole nad ramenom Dunaja

180 tis.

4,35 – 4,95

597 m

Nad ostrovom

bude vedená na svahu nad cestou po ulici nad Ostrovom, trasa pokračuje k rampe, vybudovanej vedľa schodišťa spájajúceho ulicu Nad ostrovom s Devínskou cestou

93 tis.

Zdroj: Dopravoprojekt, a.s.


Ďalšie kroky


Na to, aby sa mohla začať samotná výstavba cykltorasy, je potrebníé vypracovať dokumentáciu pre územné rozhodnutie a dokumentáciu pre stavebné povolenie. Výhodou navrhnutého riešenia je aj to, že na viacerých úsekoch už existujú lokálne cestné komunikácie, resp. poľné cesty, čo by mohlo celý proces zjednodušiť. Z hľadiska realizácie sú prvými kandidátmi na realizáciu úseky Tieňava, Gronáre a Skalnaté, čo by v dohľadnej dobe (1-2 roky) znamenalo vybudovanie približne 2,2-kilometrového úseku cyklotrasy vedenej bezpečne mimo hlavného dopravného priestoru. Náklady na tieto jednoduchšie úseky by mohli dosiahnuť približne 235 tisíc eur.

S
úťažné podklady si prevzalo 11 firiem, návrhy predložili napokon štyri z nich. Medzi návrhmi sa našli nápadité aj elegantné (drahé) riešenia. Táto medzinárodná cyklotrasa by si nepochybne zaslúžila oveľa veľkorysejšie riešenie, ak by sme naďalej stavali vzdušné zámky, mohlo by sa stať, že realizácia by sa stratila v nedohľadne. Ponúknuté riešenie sa drží pri zemi a aj z tohto dôvodu má veľmi blízko k realizácii.

Autor je poradca primátora Bratislavy

 


Cyklotrasa Devínska cesta
Úseky A, B - Mokrý les a Gronáre (Grafika: Dopravoprojekt, a.s.)

Cyklotrasa Devínska cesta
Úseky C, D - Skalnaté, Tieňava (Grafika: Dopravoprojekt, a.s.)

Cyklotrasa Devínska cesta
Úsek E - Záhrady (Grafika: Dopravoprojekt, a.s.)

Cyklotrasa Devínska cesta
Úseky F, G - Ostrov a Nad ostrovom (Grafika: Dopravoprojekt, a.s.)

Cyklotrasa Devínska cesta
Koniec súčasnej cyklotrasy na vstupe do Devína

Cyklotrasa Devínska cesta
Mokrý les - cyklotrasa by mala ísť vpravo od cesty na konzole

Cyklotrasa Devínska cesta
Gronáre - vstup do voľného terénu, kde sa dnes nachádza poľná cesta

Cyklotrasa Devínska cesta
Gronáre - existujúca poľná cesta

Cyklotrasa Devínska cesta
Gronáre - existujúca poľná cesta

Cyklotrasa Devínska cesta
Gronáre - vyústenie poľnej cesty

Cyklotrasa Devínska cesta
Skalnaté - cyklotrasa má viesť vpravo od cesty

Cyklotrasa Devínska cesta
Skalnaté - vľavo sa nachádza odbočka do časti Tieňava

Cyklotrasa Devínska cesta
Tieňava - existujúca komunikácia s asfaltovým povrchom

Cyklotrasa Devínska cesta
Tieňava - existujúca komunikácia popri domoch

Cyklotrasa Devínska cesta
Tieňava - existujúca komunikácia s asfaltovým povrchom cez les

Cyklotrasa Devínska cesta
Tieňava - existujúca komunikácia s asfaltovým povrchom
- miestami rozbitým

Cyklotrasa Devínska cesta
Záhrady - cyklotrasa má viesť súbežne s hlavnou cestou

Cyklotrasa Devínska cesta
Ostrov - cyklotrasa má byť vedená vpravo na konzole

Cyklotrasa Devínska cesta
Nad ostrovom - návrh počíta s využitím existujúcej komunikácie

Cyklotrasa Devínska cesta
Nad ostrovom - návrh počíta s využitím existujúcej komunikácie

Cyklotrasa Devínska cesta
Nad ostrovom - návrh počíta s využitím existujúcej komunikácie

Cyklotrasa Devínska cesta
Nad ostrovom - v týchto miestach by mala končiť cyklotrasa
a mala by tu byť vybudovaná lávka ponad Devínsku cestu

Fotografie (c) Michal Feik

Grafika, technické údaje a rozpočet boli zverejnené so súhlasom
autorského kolektívu Dopravoprojekt, a.s.


Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Van der Bellen nevyhral, to len populizmus porazil sám seba

Miloš Zeman sa tešil predčasne. Ukazuje sa, že víťazstvá radikálov či populistov nie sú ani v dnešnej dobe samozrejmosťou.

KOMENTÁRE

Renzi dal sám sebe mat. Dostala ho aj Európa?

Taliansky výsledok je politicky nepomerne ďalekonosnejší než rakúsky.

SVET

Taliansky premiér Renzi po prehre v referende podá demisiu

Hlasovanie zaznamenalo vysokú účasť.


Už ste čítali?