Parkovanie na chodníkoch je proti rozumu

Autor: Michal Feik | 10.6.2013 o 9:09 | Karma článku: 12,89 | Prečítané:  3781x

Zákon, ktorý paušálne umožňuje autám parkovať na chodníkoch, nenájdete nikde v Európe. Dokonca ani v žiadnych iných civilizovaných krajinách. Výsledkom toho je unikátny pohľad, ktorý môžete vidieť len na Slovensku: cesty plné áut, parkoviská plné áut a chodníky plné áut. Ako na slalome: chodcom, ťažko zdravotne postihnutým, rodičom s kočíkmi či nevidiacim tak neostáva nič iné len kľučkovať pomedzi zaparkované autá. Navyše, autá ničia obrubníky, dlažbu aj asfalt a chodníky sa tak stávajú pre chodcov prakticky nepoužiteľné. O ohrozovaní peších a ich bezpečnosti nehovoriac.

Možnosť parkovania na chodníkoch umožnil zákon 8/2009 Z.z. o cestnej premávke z roku 2009 za podmienky, že vodič nechá priestor pre chodcov v šírke „povestných“ 1,5 metra. Povestných preto, že nejeden vodič sa stal svedkom situácie, keď policajti okolo zaparkovaných áut pomocou dĺžkového meradla testovali, či medzi autom a krajom chodníka náhodou neostalo len 149 centimetrov a ak áno, dali auto odtiahnuť (v tom lepšom prípade dostalo papuču). Pre vodičov absurdita a šikanovanie, pre policajtov zbytočná práca a snáď aj dehonestácia ich poslania.

Argumentom pre parkovanie na chodníkoch mal byť najmä nedostatok parkujúcich miest a akože predimenzované a nevyužívané chodníky. Možno. Ako kedy, ako kde. Vodičom síce pribudol priestor pre parkovanie, zároveň to však prinieslo so sebou obrovské množstvo negatív. Narástol počet áut v uliciach (na miesta, kde sa predtým nedalo parkovať, sa nejazdilo), zväčšili sa zápchy, predĺžil sa čas prepravy a životné prostredie sa ešte viac začalo znehodnocovať exhalátmi a hlukom.

Bariéry, ohrozovanie chodcov a poškodzovanie chodníkov

Nikomu snáď netreba vysvetľovať aký je rozdiel medzi hmotnosťou chodca a motorového vozidla. Drvivá väčšina chodníkov a obrubníkov nebola konštruovaná na takú záťaž, akú spôsobujú autá. Výsledkom toho sú zničené obrubníky, popraskaný a chýbajúci asfalt, výtlky, diery, prepadliny – skrátka zdemolované chodníky, ktoré samosprávam prinášajú zbytočné náklady a peším znepríjemňujú chôdzu. O bezbariérovosti a bezpečnosti už vonkoncom nemôže byť ani reči. Skúste sa vcítiť do kože nevidiaceho alebo vozíčkara, ktorému stojí v ceste nespočetné množstvo prekážok priamo uprostred chodníka: dopravné značky, stĺpy verejného osvetlenia, obrubníky, reklamné pútače, stĺpiky a k tomu všetkému ešte parkujúce vozidlá.

A bezpečnosť? Autá sa na chodníky neteleportujú ani ich tam nespúšťajú zo vzduchu. Vodiči sa musia so svojim štvorkolesovými miláčikmi na chodník nejako dostať. Neraz som sa stal svedkom situácie, kedy vozidlo v procese parkovania vážnym spôsobom ohrozovalo chodcov. Nepomáhajú ani stĺpiky či iné zábrany. Problémy spôsobuje aj parkovanie na zastávkach MHD, v neprehľadných križovatkách na priechodoch pre chodcov či v zákrutách.

Pár áut blokuje stovky chodcov

Parkovanie na chodníkoch je neudržateľné nielen z praktických dôvodov, ale najmä ide aj úplne proti logike deľby prepravnej práce. Ak desať áut, ktorými sa doviezlo desať ľudí, zaparkuje na chodníku, zaberajú na dĺžku približne 30-35 metrov a plochu 50 až 60 metrov štvorcových. Týchto desať áut, ktoré sa zvyčajne nepohnú dlhé hodiny z miesta, úplne absurdne blokuje cestu stovkám (v exponovaných zónach až tisícom) chodcov. Skúste sa v Bratislave vybrať pešo z centra do Eurovei a medzi Umelkou a Ministerstvom vnútra nájdete približne 20 vozidiel okupujúcich chodník a tisíce kľučkujúcich chodcov. Nepochopiteľná na hlavu postavená a nelogická slovenská realita.

Európsky unikátne parkovanie si pravdepodobne uvedomili kompetentní odborníci, policajti, ale aj politici v roku 2011, kedy nastali legislatívne zmeny v rámci zákona 313/2011 Z.z. o cestnej premávke a vykonávacej vyhláške 361/2011 Z.z. Do zákona sa dostala formulácia v nasledovnom znení:

Osobitné ustanovenia o chodcoch § 52:
(2) Iní účastníci cestnej premávky než chodci nesmú chodník používať; to neplatí, ak dopravnou značkou alebo dopravným zariadením je určené inak alebo ak ide o zastavenie alebo státie vozidla, pri ktorom ostane voľná šírka chodníka najmenej 1, 5 m. okrem zóny s dopravným obmedzením spočívajúcim v zákaze zastavenia alebo státia a zóny s plateným alebo regulovaným státím.

Návrat k európskemu štandardu

V praxi to znamená, že obec alebo mesto môžu osadiť značku, ktorá označuje zónu s parkovaním povoleným len na vyznačených miestach. Je to síce istý posun vpred, ale stále to nerieši problém ako taký. Jediným riešením je návrat k bežnej európskej (ale aj svetovej) praxi: paušálne zakázať parkovanie na chodníkoch a povoliť ho len tam, kde to samospráva uzná za vhodné (napríklad v obývaných oblastiach alebo v miestach s nízkou intenzitou chodcov). S možnosťou parkovania na chodníkoch počíta aj dopravné značenie (značky IP14a, IP14b, IP15a, IP15b):


ip14a.gifip14b.gifip15a.gifip15b.gif


Doterajšia prax poukázala na mimoriadne náročné vymáhanie dodržiavania podmienky „1,5 metra“. Samospráva a polícia musia montovať stĺpiky a iné zábrany, odťahovať vozidlá, osádzať papuče alebo opravovať zničené a odmontované zábrany. Aj to často krát nepomáha. Pokiaľ by bolo parkovanie povolené len na vyznačených miestach, mimoriadne by to kompetentným úradom zjednodušilo prácu. Polícia by sa tak mohla zamerať na dôležitejšiu činnosť ako neustále monitorovanie (ne)legálnosti parkovania.

Auto je síce užitočný dopravný prostriedok, treba ho však používať racionálne a s mierou. Automobilizmus by namel ísť neúmerne na úkor iných druhov dopravy. Ak bude pokračovať doterajší trend podpory áut, onedlho neostane priestor nielen pre chodníky, ale ani pre trávniky, fontány, cyklotrasy či oddychové zóny.

(Autor je poradcom primátora Bratislavy)

Pozn. Primátor Bratislavy aj Komisia mesta pre cyklistickú a pešiu dopravu iniciovali zmenu zákona 8/2009 Z.z. o cestnej premávke a vykonávacej vyhlášky č. 9/2009 Ministerstva vnútra a v aktuálnom pripomienkovacom konaní vzniesli vo veci parkovania na chodníku zásadnú pripomienku.

Parkovanie na chodníku
Parkovanie na chodníku pred Tescom v Petržalke. Lenivosť,
nie nevyhnutnosť. Pritom miest na parkovanie je viac ako dosť.

Parkovanie na chodníku
Bežná situácia rovno pri Ministerstve vnútra SR.

Parkovanie na chodníku
Okrem chodníkov "musia" autá parkovať aj v zákaze zatavenia.
Vjazd do garáže, kde sa dá 3 hodiny parkovať bezplatne,
je odtiaľto cca 150 metrov.

Parkovanie na chodníku
Povinnosť vynechať 1,5 metra je dodržaná. Týmto miestom pritom
prejdú stovky chodcov denne.

Parkovanie na chodníku
Pred Umelkou: Chodci kľučkujú pomedzi autá.

Parkovanie na chodníku


Parkovanie na chodníku

Parkovanie na chodníku

Parkovanie na chodníku

Parkovanie na chodníku
Ak je miesta dosť, na chodník sa vojdú aj dva rady áut.

Parkovanie na chodníku
Parkovanie na cyklotrase v Podunajských Biskupiciach

Parkovanie na chodníku
Poškodený obrubník na Trnavskom mýte.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Van der Bellen nevyhral, to len populizmus porazil sám seba

Miloš Zeman sa tešil predčasne. Ukazuje sa, že víťazstvá radikálov či populistov nie sú ani v dnešnej dobe samozrejmosťou.

KOMENTÁRE

Renzi dal sám sebe mat. Dostala ho aj Európa?

Taliansky výsledok je politicky nepomerne ďalekonosnejší než rakúsky.

SVET

Taliansky premiér Renzi po prehre v referende podá demisiu

Hlasovanie zaznamenalo vysokú účasť.


Už ste čítali?