Cyklokoridor na Špitálskej ulici

Autor: Michal Feik | 10.12.2012 o 9:09 | Karma článku: 6,39 | Prečítané:  1279x

Na Špitálskej a Štúrovej ulici sa v uplynulých týždňoch začala realizácia ďalšieho cyklistického projektu v hlavnom meste. Cyklotrasa obsahuje niekoľko prvkov, ktoré sú na Slovensku úplnou novinkou. Najviac otázok vyvolalo vodorovné dopravné značenie, ktoré sa nazýva cyklopiktogram. Čo z takéhoto značenia vyplýva pre cyklistov a čo pre vodičov?

Špitálska a Štúrova ulica sa nachádzajú v úplnom centre hlavného mesta, kde rôzne druhy dopravy zdieľajú spoločný priestor – električky, chodci, cyklisti aj autá. Ide o ukľudnenú zónu s maximálnou povolenou rýchlosťou 30 km/h. Pre osobitne vysoký pohyb chodcov, ale aj množstvo električiek bola tento rok na Kamennom námestí a v priľahlých uliciach vypnutá svetelná signalizácia. Projekt cyklotrasy (resp. cyklopiktokoridoru) je pokračovaním komplexnejšej filozofie v Starom meste, ktorej cieľom je vytvoriť väčší priestor pre neautomobilovú dopravu – peších, cyklistov, ale aj MHD. Hlavne preto, aby bolo Staré mesto bezpečnejšie, ale aj priechodnejšie. Nehovoriac o takých benefitoch ako je menšie znečistenie životného prostredia a menej hluku.


Šírkové parametre v okolí Kamenného námestia neumožňujú úplne komfortne oddelené chodníky pre peších, cyklistov, autá aj električky. Preto sme použili riešenie, ktoré je v Európe dnes už úplne bežné. Na ceste sú namaľované značky, ktoré označujú tzv. koridor pre cyklistov. Vyhláška 361/2011 v tejto súvislosti uvádza: „Značka Koridor pre cyklistov (č. V 8c) vyznačuje priestor a smer jazdy cyklistov. Vodičov motorových vozidiel upozorňuje, že sa nachádzajú na vozovke so zvýšeným pohybom cyklistov.“ 

Koridor pre cyklistov - cyklopiktogram Priechod pre cyklistov primknutý k priechodu pre chodcov Predradený priestor pre cyklistov
Koridor pre cyklistov / Primknutý priechod pre cyklistov / Predradený priestor pre cyklistov


Vyznačenie cyklopiktokoridorov na ceste nie je to isté ako cyklotrasa. Cyklista naďalej ostáva bežným účastníkom cestnej premávky, nemá žiadne výhody alebo práva z takéhoto značenia. Takisto vodič motorového vozidla nie je týmto vodorovným dopravným značením nijako obmedzovaný. Autá po týchto piktogramoch môžu jazdiť, aj na nich zastaviť a stáť, majú ich však opticky upozorniť, aby jazdili ďalej od kraja vozovky bližšie k stredovej čiare. Pre cyklistov tak vytvárajú na ceste väčší a bezpečnejší priestor.

Podľa normy má mať pruh pre automobily 2,75 m a pruh pre cyklistov 1,25 m, čo sú spolu 4 metre. Tam, kde je šírka cesty na Štúrovej alebo Špitálskej ulici užšia, sú inštalované cyklopiktogramy. Na troch úsekoch (medzi Grösslingovou a Dunajsou, pri Tescu a pred Ministerstvom práce) mohli byť vďaka dostatočnej šírke vozovky namaľované osobitné pruhy pre cyklistov. Na cyklopruhu nesmú autá jazdiť, zastaviť ani stáť.

Dôležitý je najmä psychologický efekt cyklopiktokoridorov - toto dopravné značenie má zaistiť zvýšenie pozornosti vodičov, aby stále počítali s možnosťou, že stretnú cyklistu. Takéto dopravné značenie sa nachádza v Bratislave už na viacerých miestach: pod Starým mostom, vo Vlčom hrdle, aj na Devínskej ceste. Zaujímavosťou cyklokoridoru na Špitálskej ulici je aj fakt, že všetky piktogramy sú vyrobené z tzv. termoplastov a ich trvácnosť by mala byť až 5 rokov. Projekt cyklotrasy na Špitálskej a Štúrovej obsahuje ešte dve novinky, ktoré prináša vyhláška o cestnej doprave – tzv. predradený priestor pre cyklistov (V 5d) a priechod pre cyklistov primknutý k priechodu pre chodcov (V 7a).

(Autor je poradca primátora Bratislavy a v tejto súvislosti sa aktívne venuje rozvoju cyklistickej dopravy v hlavnom meste)

Cyklotrasa Špitálska - Štúrova
Autá jazdia ďalej od kraja, bližšie k stredovej čiare

Cyklotrasa Špitálska - Štúrova
Tam, kde to šírkové pomery dovolili, sme vytvorili cyklopruh

Cyklotrasa Špitálska - Štúrova
Inštalácia piktogramov z termoplastu

Cyklotrasa Špitálska - Štúrova
Cyklokoridor vytvára bezpečnejší priestor pre cyklistov

Cyklotrasa Špitálska - Štúrova
Ukážka projektovej dokumentácie - križovatka Kamenné námestie

Kompletná projektová dokumentácia je k dispozícii na stiahnutie tu >>

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Štátne mapy za milióny Únia nežiadala, vymyslelo si ich Slovensko

Projekt systému dopravných informácií bol schválený na Slovensku skôr, ako o ňom hovorila Únia.

KOMENTÁRE

Ako sa môže Andrej Danko stať premiérom

Danko je ako generátor náhodných slov nevyspytateľný.

TECH

Čili papričky môžu ľuďom predlžovať život

Štúdia naznačuje, že červené čili znižuje úmrtnosť.


Už ste čítali?