Cyklokoridor na Špitálskej ulici

Autor: Michal Feik | 10.12.2012 o 9:09 | Karma článku: 6,39 | Prečítané:  1262x

Na Špitálskej a Štúrovej ulici sa v uplynulých týždňoch začala realizácia ďalšieho cyklistického projektu v hlavnom meste. Cyklotrasa obsahuje niekoľko prvkov, ktoré sú na Slovensku úplnou novinkou. Najviac otázok vyvolalo vodorovné dopravné značenie, ktoré sa nazýva cyklopiktogram. Čo z takéhoto značenia vyplýva pre cyklistov a čo pre vodičov?

Špitálska a Štúrova ulica sa nachádzajú v úplnom centre hlavného mesta, kde rôzne druhy dopravy zdieľajú spoločný priestor – električky, chodci, cyklisti aj autá. Ide o ukľudnenú zónu s maximálnou povolenou rýchlosťou 30 km/h. Pre osobitne vysoký pohyb chodcov, ale aj množstvo električiek bola tento rok na Kamennom námestí a v priľahlých uliciach vypnutá svetelná signalizácia. Projekt cyklotrasy (resp. cyklopiktokoridoru) je pokračovaním komplexnejšej filozofie v Starom meste, ktorej cieľom je vytvoriť väčší priestor pre neautomobilovú dopravu – peších, cyklistov, ale aj MHD. Hlavne preto, aby bolo Staré mesto bezpečnejšie, ale aj priechodnejšie. Nehovoriac o takých benefitoch ako je menšie znečistenie životného prostredia a menej hluku.


Šírkové parametre v okolí Kamenného námestia neumožňujú úplne komfortne oddelené chodníky pre peších, cyklistov, autá aj električky. Preto sme použili riešenie, ktoré je v Európe dnes už úplne bežné. Na ceste sú namaľované značky, ktoré označujú tzv. koridor pre cyklistov. Vyhláška 361/2011 v tejto súvislosti uvádza: „Značka Koridor pre cyklistov (č. V 8c) vyznačuje priestor a smer jazdy cyklistov. Vodičov motorových vozidiel upozorňuje, že sa nachádzajú na vozovke so zvýšeným pohybom cyklistov.“ 

Koridor pre cyklistov - cyklopiktogram Priechod pre cyklistov primknutý k priechodu pre chodcov Predradený priestor pre cyklistov
Koridor pre cyklistov / Primknutý priechod pre cyklistov / Predradený priestor pre cyklistov


Vyznačenie cyklopiktokoridorov na ceste nie je to isté ako cyklotrasa. Cyklista naďalej ostáva bežným účastníkom cestnej premávky, nemá žiadne výhody alebo práva z takéhoto značenia. Takisto vodič motorového vozidla nie je týmto vodorovným dopravným značením nijako obmedzovaný. Autá po týchto piktogramoch môžu jazdiť, aj na nich zastaviť a stáť, majú ich však opticky upozorniť, aby jazdili ďalej od kraja vozovky bližšie k stredovej čiare. Pre cyklistov tak vytvárajú na ceste väčší a bezpečnejší priestor.

Podľa normy má mať pruh pre automobily 2,75 m a pruh pre cyklistov 1,25 m, čo sú spolu 4 metre. Tam, kde je šírka cesty na Štúrovej alebo Špitálskej ulici užšia, sú inštalované cyklopiktogramy. Na troch úsekoch (medzi Grösslingovou a Dunajsou, pri Tescu a pred Ministerstvom práce) mohli byť vďaka dostatočnej šírke vozovky namaľované osobitné pruhy pre cyklistov. Na cyklopruhu nesmú autá jazdiť, zastaviť ani stáť.

Dôležitý je najmä psychologický efekt cyklopiktokoridorov - toto dopravné značenie má zaistiť zvýšenie pozornosti vodičov, aby stále počítali s možnosťou, že stretnú cyklistu. Takéto dopravné značenie sa nachádza v Bratislave už na viacerých miestach: pod Starým mostom, vo Vlčom hrdle, aj na Devínskej ceste. Zaujímavosťou cyklokoridoru na Špitálskej ulici je aj fakt, že všetky piktogramy sú vyrobené z tzv. termoplastov a ich trvácnosť by mala byť až 5 rokov. Projekt cyklotrasy na Špitálskej a Štúrovej obsahuje ešte dve novinky, ktoré prináša vyhláška o cestnej doprave – tzv. predradený priestor pre cyklistov (V 5d) a priechod pre cyklistov primknutý k priechodu pre chodcov (V 7a).

(Autor je poradca primátora Bratislavy a v tejto súvislosti sa aktívne venuje rozvoju cyklistickej dopravy v hlavnom meste)

Cyklotrasa Špitálska - Štúrova
Autá jazdia ďalej od kraja, bližšie k stredovej čiare

Cyklotrasa Špitálska - Štúrova
Tam, kde to šírkové pomery dovolili, sme vytvorili cyklopruh

Cyklotrasa Špitálska - Štúrova
Inštalácia piktogramov z termoplastu

Cyklotrasa Špitálska - Štúrova
Cyklokoridor vytvára bezpečnejší priestor pre cyklistov

Cyklotrasa Špitálska - Štúrova
Ukážka projektovej dokumentácie - križovatka Kamenné námestie

Kompletná projektová dokumentácia je k dispozícii na stiahnutie tu >>

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Van der Bellen nevyhral, to len populizmus porazil sám seba

Miloš Zeman sa tešil predčasne. Ukazuje sa, že víťazstvá radikálov či populistov nie sú ani v dnešnej dobe samozrejmosťou.

KOMENTÁRE

Renzi dal sám sebe mat. Dostala ho aj Európa?

Taliansky výsledok je politicky nepomerne ďalekonosnejší než rakúsky.

SVET

Taliansky premiér Renzi po prehre v referende podá demisiu

Hlasovanie zaznamenalo vysokú účasť.


Už ste čítali?