BUS pruh na Štefánikovej: Obavy z kolapsu dopravy sa nepotvrdili

Autor: Michal Feik | 21.9.2012 o 9:09 | Karma článku: 6,36 | Prečítané:  1164x

Od pondelka je na Štefánikovej ulici v Bratislave vyznačený vyhradený pruh pre MHD. Tento test, ktorý pripravil bratislavský magistrát v rámci Európskeho týždňa mobility, vzbudil veľké ohlasy. Napriek rôznym katastrofickým scenárom o kolabujúcej doprave a kilometrových zápchach sa nič také neudialo. Práve naopak, verejná doprava jazdí rýchlejšie a osobné autá neboli nijako výrazne obmedzené.

Úsekom od Prezidentského paláca po Slovenskú akadémiu vied prejde za hodinu v špičke viac ako 50 vozidiel mestskej hromadnej dopravy. Táto trasa patrí z hľadiska verejnej dopravy nepochybne medzi najvyťaženejšie v meste. Aj napriek tomu, že MHD tadiaľto vozí tisíce ľudí, zdĺhavé čakanie na križovatke pred SAV nebolo pre autobusy či trolejbusy ničím neobvyklým. V dopravných špičkách trvalo na križovatke dva aj tri cykly (štyri až šesť minút), kým mestská hromadná doprava s desiatkami ľudí dostala na križovatke zelenú. Dôvodov bolo hneď niekoľko – množstvo automobilov, nedostatočné priestorové dispozície križovatky a zástavky a s tým súvisiaci neoptimálne nastavený signálny plán.

Kým bežný autobus meria povedzme 12 až 15 metrov a odvezie priemerne od 50 do 100 ľudí, na takú istú plochu sa vojdú možno štyri autá, v ktorých sedia štyria cestujúci. Je preto absolútne logické, aby boli uprednostnené vozidlá, ktoré za tú istú jednotku času prepravia rádovo viac cestujúcich. Iniciatív za vyznačenie BUS pruhu na Štefánikovej ulici bolo v minulosti už niekoľko, všetky však skončili na dopravných modeloch, ktoré predpovedali katastrofy a ešte väčšie katastrofy. Ešte pred tromi týždňami sme si na Komisii mesta pre verejnú dopravu vypočuli prezentáciu o obrovských rizikách realizácie vyhradených pruhov na Gagarinovej aj Štefánikovej ulici. Napriek tomu sa ale väčšina členov komisie priklonila k názoru, že kým to nevyskúšame, tak nikdy nezistíme aké to bude naozaj.

Modelovanie dynamickej dopravy (teda dopravných tokov) je veľmi dôležitým nástrojom pri analýzach dopravnej politiky, ale aj nových investičných zámeroch. Treba k nim však pristupovať komplexne, s citom, rozumom a nedogmaticky. Ak totiž model uvažuje, že na Štefánikovej ulici vzniká v špičke stometrová zápcha v dvoch pruhoch, tak potom logicky pri zrušení jedného pruhu by mala mať kolóna dvesto metrov. Realita však býva neraz iná. Vodiči sa totiž správajú veľmi pragmaticky. Pri akýchkoľvek obmedzeniach menia svoje dopravné návyky. Časť vodičov volí inú trasu, ďalší cestovanie v inú hodinu a napokon nezanedbateľná časť zmení dopravný prostriedok. V kombinácii so zmenou signálneho plánu na križovatke pri SAV (predĺženie zeleného signálu v smere od Hodžovho námestia) dokáže jeden jazdný pruh pre autá obslúžiť prakticky celý dopravný tok bez výraznejších kongescií individuálnej automobilovej dopravy. Prakticky všetky autobusy a trolejbusy prejdú križovatkou pri SAV na jeden krát a ani autá sa oproti minulosti výraznejšie nezdržujú.

Na bratislavskú verejnú dopravu sa pravidelne znáša množstvo kritiky – je zastaralá, pravidelne mešká, jazdia v nej aromatizovaní cestujúci a výnimkou nie je ani neporiadok a špina. Nepochybne je časť tejto kritiky oprávnená. Kým nákup nových vozidiel a zvýšenie hustoty intervalov liniek je predovšetkým otázka nemalých financií, zrýchlenie MHD je najmä otázka dobrej vôle a možno aj odvahy. A práve vyhradené pruhy môžu zrýchleniu hromadnej dopravy výrazne napomôcť.

Približne polovica obyvateľov (ale aj návštevníkov) využíva v hlavnom meste hromadnú dopravu. Viete si predstaviť, že by táto polovica ľudí začala chodiť autami? Je preto aj v záujme automobilistov, aby čo najviac ľudí využívalo MHD. Nebyť ich, tak nočné mory o kilometrových kolónach a dlhých hodinách v zápchach by sa stali aj bratislavskou realitou. Aj z týchto dôvodov podporovať vyhradené BUS pruhy má svoje opodstatnenie. Nehovoriac o tom, že chceme predsa žiť v meste so zdravším ovzduším a menším množstvom prachu a hluku. Chodíte všade autom? Prosím, nabudúce zvážte.

PS: Od dnešného rána je BUS pruh vyznačený už od zástavky Aupark cez most SNP, Zochovu až po Hodžovo námestie. Na tomto úseku pravidelne vznikali veľké ranné zápchy už v minulosti. Osobne si myslím, že práve z tohto dôvodu má preferencia MHD ešte väčší význam. Kolóny v úzkom priestore bez rozšírenia mosta nezmenšíme, máme však šancu vytvoriť rýchlejšiu alternatívu. Tento úsek budeme podrobne monitorovať. Preto, vodiči, ak nevyhnutne nemusíte ísť autom, využite autobus alebo bicykel. Ak to inak nejde, skúste inú trasu alebo iný čas.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Van der Bellen nevyhral, to len populizmus porazil sám seba

Miloš Zeman sa tešil predčasne. Ukazuje sa, že víťazstvá radikálov či populistov nie sú ani v dnešnej dobe samozrejmosťou.

KOMENTÁRE

Renzi dal sám sebe mat. Dostala ho aj Európa?

Taliansky výsledok je politicky nepomerne ďalekonosnejší než rakúsky.

SVET

Taliansky premiér Renzi po prehre v referende podá demisiu

Hlasovanie zaznamenalo vysokú účasť.


Už ste čítali?