Priroritné cyklotrasy v Bratislave na rok 2012

Autor: Michal Feik | 15.2.2012 o 14:11 | Karma článku: 5,42 | Prečítané:  859x

Komisia mesta pre cyklistickú dopravu schválila na tento rok prioritné úseky. Patrí medzi ne dokončenie rozpracovaných projektov, ako aj úplné nové trasy. Mesto Bratislava pripravuje revitalizáciu niektorých frekventovaných existujúcich úsekov, vyznačenie cyklopruhov a cyklopiktokoridorov na cestných komunikáciách ako aj vybudovanie niekoľkých nových cestičiek pre cyklistov.

Mestské zastupiteľstvo schválilo na podporu cyklodpravy v roku 2012 doteraz rekordných 491 tisíc eur. Za tieto financie sa dá významnejším spôsobom začať budovať cyklistická infraštruktúra. Našim zámerom je dokončenie projektov z roku 2011, vyvážené budovanie jednoduchších úsekov v jednotlivých mestských častiach, dokončenie niektorých chýbajúcich úsekov na medzinárodných cyklotrasách a obnova povrchov a značenia na frekventovaných existujúcich úsekoch. To všetko v spolupráci s mestskými časťami a s Bratislavským samosprávnym krajom. Samozrejme, obísť nemožno ani budovanie doplnkovej infraštruktúry akou sú cyklostojany, mapy, požičovne bicyklov a podobne.

Rozpracované projekty z roku 2011

Viedenská cesta - Úsek od Aušpicu po Starý most nesie so sebou niekoľko problémov. Predovšetkým ide o medzinárodnú cyklotrasu Eurovelo 6, ktorá prechádza územím Bratislavy. Zahraniční turisti tu narazia na niekoľko zaujímavostí. Prvou z nich je vysoká frekvencia idúcich a parkujúcich vozidiel v oddychovej zóne v tesnej blízkosti Sadu Janka Kráľa. Druhou nezvyklosťou je zákaz vjazdu do jednosmerky smerom od Starého mosta. Riešenie, ktoré sme zvolili, obsahuje v sebe niekoľko prvkov. Cyklopruh vedieme v jednej časti vozovky pri protipovodňovej hrádzi. Cyklista idúci od Mostu Lafranconi tak na Viedenskú cestu vchádza bez toho, aby sa križoval s autami. Súčasťou riešenia je aj zákaz vjazdu nákladných áut nad 3,5 tony, vyznačenie kolíznych úsekov výraznou farbou ako aj nový režim parkovania vozidiel. Úsek od Aušpicu po Nový most sme zrealizovali ešte minulý rok, na jar tohto roku celú Viedenskú cestu dokončíme až po križovatku s Krasovského ulicou.

Košická cesta - Hlavná mestská cyklotrasa vedúca od Bajkalskej ulice cez Trenčiansku ulicu a Dulovo námestie by mala plynulo pokračovať po Košickej ulici až po most Apollo. Minulý rok sme zrealizovali približne štyristometrový úsek od Dulovho námestia po križovatku Mlynské Nivy. Tento rok budeme pokračovať smerom k Dunaju. Zatiaľ ako najprijateľnejší variant sa javí vedenie cyklotrasy po chodcami málo využívanom chodníku s osobitným riešením cyklopriechodov v križovatkách.

Prvý historický okruh - Prvý okruh kopíruje hradby stredovekého mesta, preto ten prívlastok historický. Jeho sprejazdnenie pre cyklistov si nežiada veľké investície, stačí iba odstránenie niekoľkých problémových miest. Trasa začína na Rybnom námestí, prechádza Hviezdoslavovým námestím, Jesenského a Štúrovou ulicou na Kamenné námestie. Ďalej vedie Námestím SNP a cez Hurbanovo námestie na Kapucínsku. Prechádza nadjazdom ponad Staromestskú a Židovskou ulicou sa vracia späť na Rybné námestie. Trasa je dôležitá pre cyklistov, ktorí prichádzajú z mestských častí do centra mesta.

Nové projekty na rok 2012

Staromestské nábrežie: Rázusovo nábrežie (Nový most – Osobný prístav), Fajnorovo nábrežie (Osobný prístav – Starý most), súčasťou tohto úseku má byť aj obnova značenia na Dvořákovom nábreží (Riverpark – Nový Most). Tento úsek patrí medzi frekventované úseky, po ktorých jazdia cyklisti (do práce aj za športom), ale vzhľadom na úzke priestorové riešenie pešieho chodníka už pre nich nie je miesto. Naše riešenie je vedenie cyklotrasy poza lavičky smerom k Pomníku bulharských partizánov a bočnou ulicou ďalej ku križovatke pri Starom moste.

Pribinova ulica: Cieľom tejto trasy je spojiť Starý most s mostom Apollo po ľavom brehu Dunaja. Najkritickejší je úsek pri Ministerstve vnútra, kde chýba aj chodník pre peších. Náš návrh riešenia spočíva vo vyhradení pravého jazdného pruhu (ktorý je málo využívaný keďže Starý most je a bude pre autá neprejazdný) pre peších a pre cyklistov. Trasovanie cyklochodníka by malo pokračovať smerom k mostu Apollo s využitím dostatočne širokých chodníkov (to predpokladá presun parkujúcich áut do parkovacieho domu, ktorý je vo výstavbe).

Ružinov a prepojenie do centra: Ružinovská (revitalizácia povrchu), Záhradnícka (cyklopiktokoridory), Špitálska a Štúrova (cyklopiktokoridory v zóne 30km/h), Bajkalská ulica (revitalizácia povrchu). Cieľom vybudovania tejto trasy je spojiť Ružinov s centrom mesta. Územný plán pôvodne rátal s vedením trasy cez Trenčiansku ulicu, toto riešenie by však malo využiť alternatívnu trasu po cestnej komunikácii s vyznačením tzv. cyklopiktokoridorov, ktoré vodičov upozornia na cyklistov.

Račianska radiála: ŽST Vinohrady – Jarošova. Ide o dôležitú spojnicu pre obyvateľov Rače a Krasnian smerom do mesta. Na tento účel plánujeme využiť relatívne málo využívaný chodník popri Račianskej ceste, kde navrhujeme zvoliť režim zmiešaného pohybu chodcov a cyklistov. Toto riešenie obsahuje úpravy obrubníkov, lokálne vysprávky a značenie. Trasa bude zatiaľ končiť pri Kukučínovej ulici, pretože tam sa tento rok plánuje so začiatkom výstavby novej železničnej stanice.

Karloveské rameno: Lafranconi – Lodenica. Ide o chýbajúci úsek medzinárodnej cyklotrasy od mostu Lafranconi smerom do Karlovej Vsi, resp. Devína. Na tomto úseku chýba asfaltový povrch, resp. aj samotné teleso cyklochodníka. Realizácia tohto úseku je podmienená majetkovým vysporiadaním.

Petržalka: Trasa popri Chorvátskom ramene (od lávky na Tematínskej pozdĺž Draždiaku až po Antolskú). Prepojenie pri ČOV na MDCC.

Devínska cesta: Táto trasa patrí kvôli vysokému pohybu áut a úzkej ceste medzi najnebezpečnejšie úseky pre cyklistov. Mesto presadzuje vedenie cyklotrasy cez ostrov Sihoť, kým sa však nájde spoločné riešenie zainteresovaných strán (BVS a Ministerstvo životného prostredia), našim záujmom je urobiť dočasné opatrenia na zvýšenie bezpečnosti – cyklopiktokoridory a zvislé dopravné značenie. Za zváženie stojí aj možné zníženie rýchlosti pre autá na 50 km/h, resp. osobitný víkendový režim.

Lamač: Agátová ulica. Ide o prioritu kvôli realizácii Cyklomostu zo Schlosshofu do Devínskej Novej Vsi. Tento úsek má nadväzovať na cyklotrasu vedúcu do Lamača s pokračovaním do mestských lesov.

Dunajská ulica: značenie, vjazd do protismeru v jednosmerke.

Obchodná ulica: oficiálne povolenie vjazdu pre cyklistov.

Rožňavská magistrála: príprava projektovej dokumentácie Zlaté Piesky - Trnavské mýto (od predajne NAY a križovatky na nadjazde popri Seneckej a Tescu a ďalej po Rožňavskej ul. a Trnavskej ceste).

Objem financií vo výške takmer pol milióna eur nie je malá suma a našim zámerom je zmysluplne je využiť na naštartovanie budovania cyklistickej infraštruktúry v hlavnom meste. To všetko však naráža na niekoľko základných podmienok: súhlas dotknutých strán a Krajského dopravného inšpektorátu, majetkové vysporiadanie ako aj dostatočná projektová príprava a hlavne verejné obstarávanie, ktoré v prípade projektov s vyššími sumami môže trvať aj niekoľko mesiacov. Mnohé úseky vôbec nevyžadujú zložité stavebné úpravy. Ide skôr o značenie a o upozornenie, že aj cyklista má mať v Bratislave svoj priestor.

Viac info o projektoch nájdete tu >>

Mapa navrhnovaných úsekov (zdroj: Cyklokoalícia) >>

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Van der Bellen nevyhral, to len populizmus porazil sám seba

Miloš Zeman sa tešil predčasne. Ukazuje sa, že víťazstvá radikálov či populistov nie sú ani v dnešnej dobe samozrejmosťou.

KOMENTÁRE

Renzi dal sám sebe mat. Dostala ho aj Európa?

Taliansky výsledok je politicky nepomerne ďalekonosnejší než rakúsky.

SVET

Taliansky premiér Renzi po prehre v referende podá demisiu

Hlasovanie zaznamenalo vysokú účasť.


Už ste čítali?